fredag 30 april 2010

Handlerkurs

Jaha, då har vi varit på kurs för Gerard O`Shea. I flera år har jag sökt tillfälle att få gå någon kurs för honom, tidigare hade han drop in i Stockholm, tyvärr så upphörde den innan jag fick tillfälla att gå dit.
Men nu kom tillfället genom Borderterriersällskapet!
Det var ett gäng glada Borderägare och två stycken Basenji ägare som samlades utanför Gnesta, på ett fantastiskt vackert ställe som heter Wisbohammars Gård.
Eftersom jag inte kunde välja vilken hund jag skulle ta med följde Angelica med så båda killarna fick "träna". Jag vill ju lära mig hur jag får mer temperament och go´med Freddy och lite hur jag ska handskas med Hugos otroliga energi.
Det var lärorikt och jättekul. Många saker är ju självklara med ändå gör man annorlunda. Gerard är kul att lyssna på. Det handlar ju mycket om attityd hos handlern. Jag skulle behöva träna på mer pondus och vinna-inställning. Jag lullar runt och tycker de är kul...men vinna är inte fokus. Det måste jag nog öva på :-)
Nu kommer det bli mer förväntan och mindre mängd godis/belöning på träning för hundarna.
En köttbulle ska räcka till 30 beröm! Ha ha ha!! Snacka om att mina hundar har fått mycket belöning, vi snackar en köttbulle som en belöning...typ.
Jag fick också med mig att Hugo behöver lära sig sitt namn, ha ha ha. (Sorry Marion - jag trodde jag hade tränat det)
Så sammanfattningsvis - en trevlig, lärorik kväll med vackert väder. Nu ligger resten hos mig...
Lycka till alla!!

Inga kommentarer: