onsdag 11 augusti 2010

Viltspår prov

I morse var det dags att åka till Häringe för att gå killarnas första viltspår i öppenklass. Mest nervös var jag för Freddy med tanke på att han gärna ville fuska sist vi gick i helgen.
Jag hade bestämt att Hugo skulle få starta först eftersom han är så het och att Freddy under tiden kunde få tagga upp lite...
Hugo startade fint i spåret men sedan vet jag inte vad som hände? Han for som en yr höna fram o tillbaka. Han hittade även får som han stod o skällde på. Han höll sig hela tiden runt spåret och på ett ställe började han gå tillbaka i spåret. Hur som helst så bestämde jag mig efter mycket svett och huvudbry för att bryta. Jag fick valmöjligheten att vi skulle hjälpa honom fram till spårslutet men jag tyckte inte att han skulle få den "belöningen" utan helt enkelt få gå tillbaka till bilen utan klöv. Jag kan tillägga att det var väldigt varmt och han höll mig varm i spåret. Domaren gav Hugo det nya smeknamnet "Popcorn" - det bekriver hur han spårade i dag :-D
Dags för hund nummer två, den jag var mest nervös för. Helt i onödan! Freddy gick sitt spår klockrent! Full fokus i bra tempo. Jag kände mig helt trygg när han gick. Han gick av spåret på ett ställe, vid ett vattendrag kan man säga, på andra sidan klev han i vattnet, simmade över tillbaka till den sidan han tappat spåret och därifrån fortsatte han spåret utan att tveka. Nu visste ju inte jag att det var så det hade gått till utan det berättade domaren. Kan tillägga att jag blev väldigt fundersam när Freddy klev i vattnet och började simma, han är inte den som går i vatten hur som helst, jag undrade bara vad i helsefyr gör han? Men han var målfokuserad. Jättekul! Så Freddy fick sitt 1:a pris och jag är jätteglad!!
Nu är det bara att anmäla till nästa prov.

Inga kommentarer: